Vaste aanlegsteiger

Personaliseren




Hoogtepunten

  • Afmetingen zijn weergegeven onderaan deze pagina
  • Wanden zijn niet licht doorlatend
  • Model is vervaardigd uit duurzaam hergebruikt karton met hoge dichtheid
  • Realistische kleurstellingen
  • Materiaal is door en door gekleurd met hoge weerstand tegen kleurvervaging
  • Vanaf fabriek licht "vervuild"
  • Onderdelen passen tot op 0.1mm nauwkeurig

Bestellen

Meer informatie

Achtergrondinformatie:
Een aanlegsteiger wordt gebruikt om boten aan te kunnen meren zodat het aan boord en aan land gaan vereenvoudigd wordt. Er zijn in principe twee constructiemethoden. De vaste en de drijvende aanlegsteiger. De vaste aanlegsteiger staat op palen die in de bodem van het betreffende water zijn geslagen of geboord. En kent meestal een vaste opgang (trap) naar het aangrenzende land. De drijvende aanlegsteiger is onmisbaar bij getijdenwater, maar ook handig in wateren waar het waterpeil om andere redenen stevig fluctueert. De drijvende aanlegsteiger heeft een (beweegbaar) brugdeel tussen de stijger en het aangrenzende land, omdat het veranderende hoogteverschil opgevangen moet kunnen worden. In beide gevallen kan de steiger een simpele rechte vorm hebben parallel aan de waterkant (doorgaans bij smalle wateren) of juist haaks op de waterkant (vaker gezien bij brede wateren). Maar in beide gevallen kan de steiger ook uitgebreid worden in tal van vork achtige vormen om meerdere vaartuigen tegelijkertijd te kunnen laten aanmeren. De meer complexe vormen van aanlegsteigers vinden we op drukke plekken aan brede wateren en in havenbekkens.

Bouwkundige details:
De meeste steigers zijn van hardhout gemaakt. Hardhout is doorgaans hout van bomen die minder snel groeien en mede daardoor een hele dichte en stevige celstructuur heeft die beter bestand is tegen verrotting. Verrotting treed normaal gesproken op bij de combinatie van dood hout, water en zuurstof. Factoren die bij een aanlegsteiger overduidelijk van toepassing zijn. In het geval van de drijflichamen, ook wel pontons genoemd, kan er voor kunststof of zelfs betonnen constructies gekozen worden. Dat zijn materialen waarmee enerzijds wel bakken of holle vormen te maken zijn met een prima drijfvermogen, maar anderzijds niet zo snel verweren onder de invloed van grote hoeveelheden (zout)water, zonlicht en zuurstof. Bij deze steigers zijn de bolders van hout, wat veelvuldig voorkomt bij steigers van dit formaat. Grotere exemplaren, voor grote schepen, zijn vaak van staal of soms zelfs van (gewapend) beton. Beide typen houten aanlegsteigers worden al vele decennia op een vrijwel identieke manier opgebouwd.

Landschapselementen op de foto's van de Vaste aanlegsteiger zijn niet inbegrepen.

Specificaties

Afmetingen op schaal 1:160 (N)
Trap: c.a. 6B x 17L x 14H mm, brede steiger: c.a. 13B x 60L x 6H mm, smalle steiger: c.a. 8B x 60L x 6H mm Dek boven wateroppervlak hoogte c.a. 4mm
Afmetingen op schaal 1:87 (H0)
Trap: c.a. 10B x 30L x 25H mm, brede steiger: c.a. 24B x 110L x 14H mm, smalle steiger: c.a. 15B x 110L x 14H mm. Dek boven wateroppervlak, hoogte c.a. 8mm
Aantal (bouwpakketten) per verpakking
1 set met 1 trap, 1 brede steiger en 1 smalle steiger
Artikelnummer
03KCW15

Bijlagen

Handleiding met tips, bouwbeschrijving en foto's