Achtergrondinformatie: Keerwanden komen veelvuldig voor. Op tal van plekken waar een talud te veel ruimte in zou nemen worden keerwanden ingezet. Dit type keerwanden met + vormige betonelementen komt op zeker 3 continenten voor, maar ook in Nederland, Duitsland en België op uiteenlopende plaatsen. Enkele locaties die goed als voorbeeld kunnen dienen zijn:
Noordelijke flyover aansluitingen A5 met ring A10. Gem. Amsterdam (NL)
Europaweg (A15/N15) tussen Rozenburg (aansluiting Harmsenbrug) en de 2e Maasvlakte (t.h.v. Missouriweg), bij diverse viaducten. Gem. Rotterdam (NL)
Onderdoorgang Duits lijntje met A2. Gem. Boxtel (NL)
Onderdoorgang Broekweg met A73. Gem. Venlo (NL)
Viaduct opgangen A201 over N262. Gem. Zaventem (B)
Bouwkundige details: De + vormige betonnen elementen worden op verschillende manieren bijeen gehouden. Zo worden er bij de aanleg grote stalen pennen in verticale richting door de horizontaal georiënteerde vleugels van de + vormen gestoken. Maar ook aan de achterkant van ieder element worden middels stalen ogen en pennen de elementen, geotextiel en andere belangrijke onderdelen met elkaar gekoppeld. Geotextiel of varianten daarop worden ingezet om het grondlichaam te stabiliseren en de betonelementen niet langs de naden te laten "lekken". Een ander interesant detail is dat de elementen in principe een standaard model hebben. Tot wanneer er over de randen gesproken wordt. Dan blijkt vrijwel element op maat gemaakt.