Achtergrondinformatie:
Een perron is een prachtige uitvinding, maar spoorweg- en onderhoudspersoneel komt nog regelmatig in de situatie dat ze verder langs het spoor moeten lopen dan het perron lang is. Zeker met de introductie van de tegenwoordige hoge perrons is een trapje wel erg handig om als spoorwegmedewerker van het perron op spoorniveau te komen en wellicht nog voornamer andersom. Voor op de kop van het perron is er daarom een speciaal trapje ontwikkeld. Een model dat niet te steil is zodat zelfs met een tas of gereedschapskoffer, strikt door bevoegden zoals trein en onderhoudspersoneel, gebruikt kan worden om het hoogteverschil te overbruggen. Dat dit type perrontrap relatief lui uitgevoerd kan worden is omdat dat treinen nooit heel dicht aan de kop van het perron geraken. Toch heeft dit type trappen geen leuningen. Hoewel het gissen blijft waarom niet kan dat er ook mee te maken hebben dat ze niet te veel in het oog mogen springen om maar te voorkomen dat onbevoegden, zoals reizigers, er gebruik van gaan maken.
Bouwkundige details:
Dit type perrontrappen zien we eigenlijk alleen in (gegalvaniseerd) stalen varianten rond de Nederlandse perrons.